Pokud hledáte vhodný typ elektronického spínače pro Váš motocykl klikněte SEM
Popis ES: Jedná se o elektronický přístroj, který obsahuje základní dvě části: - elektronický tvarovací obvod řídícího signálu s výkonovým výstupním el. obvodem pro buzení primární cívky zapalovacího transformátoru.
- zapalovací transformátor s elektromagnetickým jádrem tvoří vysoké elektrické napětí pro svíčky motoru.
Sestava je zalita pryskyřicí do plastového pouzdra. Rozeznáváme dva druhy zapalování podle principu funkce: - kondenzátorové (kapacitní) zapalování, v němž řídící signál ze senzoru nebo snímací statorové cívky, řídí vybíjení nahromaděné elektrické energie z kondenzátoru do primárního vinutí zapalovacího transformátoru. Kondenzátor se nabíjí indukovanou elektrickou energií z nabíjecí cívky statoru alternátoru. Dále se z primárního vinutí zapalovacího transformátoru indikuje vysoké elektrické napětí do sekundárního vinutí.
- bateriové (induktivní) zapalování je napájeno elektrickým proudem výhradně z baterie. Řídící signál má poněkud jiný charakter, než kondenzátorové zapalování. Vyžaduje definovanou šířku signálu v závislosti na otáčkách motoru, blížící se konstantě.
Vysoké napětí v sekundárním vinutí zapalovacího transformátoru se získává strmým přerušením toku elektrického proudu do primárního vinutí. | Připojení ES Na ES se přivádí: - řídící elektrický signál buď ze statoru (vnitřní snímání) nebo ze senzoru (vnější snímání)
- napájecí elektrický proud. U kondenzátorových systémů z černé nabíjecí cívky statoru. U bateriových systémů přes spínací skříňku z baterie.
- kostřící (zemnící) elektrický proud. ES musí být vždy ukostřen, připojen poctivě na kostru vozidla. Jde o druhý pól napájení a vysokého napětí.
Pozor!!! Je nepřípustné nesprávné elektrické zapojení, zvláště u bateriových ES. Může dojít ke zničení přístroje. Rozdělení ES podle použití v soupravách - Podle počtu válců
- jednovývod vysokého napětí
- dva vývody vysokého napětí
- Podle napájení el. proudem
- bateriové (induktivní), pracují v soupravě se sensorem a speciálním rotačním palcem nebo s paměťovou řídící jednotkou.
- kondenzátorové (kapacitní), pracuje vždy v zapojení s alternátorem VAPE. Souprava může a nemusí na vozidle obsahovat baterii. Sopupravu je nutné sestavit podle dalších technických parametrů alternátoru. Ke každému ES je přiřazen určitý alternátor.
|