Alternátory
Alternátory se zkládají ze dvou částí rotoru a statoru.
Rotory
Rotor je rotující část alternátoru. Sestává z magneticky vodivého pláště vytaženého do tvaru U který je symetricky nanýtován na náboj rotoru (unášeč rotoru), nebo je celý plášť rotoru včetně náboje obroben na CNC strojích z výkovku, či polotovaru. Uvnitř po obvodu pláště jsou upevněny permanentní magnety. U rotorů s vnějším snímáním je na obvodu pláště vylisován nebo upevněn pólový nástavec, dále již "značka". Jedná se o magneticky vodivý výstupek přibližně 2 mm nad obvod pláště. Značka rotoru má podle účelu různý tvar a délku. Náboj rotoru má ve své ose kuželový otvor, přes který je celý rotor unášen na klikové hřídeli motoru. Funkce rotoruJedá se o rotory alternátorů s permanentním buzením, kde magnetický tok není buzen z baterie, ale je buzen permanentními magnety. Magnetický tok je uzavírán z magnetů přes jádro statoru a plášť rotoru. Při rotaci rotoru je indukován elektrický proud ve vinutích statorů alternátoru. Druhy vinutí jsou popsány v části STATORY. Značka je jen u rotorů s "vnějším snímáním", v soupravách, kde je synchronizační elektrický impuls získáván pomocí snímače polohy. Při rotaci rotoru proběhně značka v těsné blízkosti snímače polohy, ve kterém naindukuje elektrický impuls pro řízení zapalování. Úhlová poloha značky je přesně definována vůči úhlovému natočení klikové hřídele motoru. Zpravidla je poloha rotoru a tím také značky fixována klínem přes drážku v náboji rotoru a klikové hřídeli. |
Rozdělení rotorů
Důležité upozornění! |
Statory
Popis funkce statoru:Stator je statická část alternátoru. Skládá se z magneticky vodivého jádra ve tvaru hvězdice, na které jsou do kruhu upevněné cívky vinutí. Otáčením vnějšího rotoru s permanentními magnety je indukován do vinutí elektrický proud pro napájení zapalování a elektrických spotřebičů v elektrické síti vozidla.Podle účelu rozlišujeme na statorech tři druhy elektrického vinutí:
|
Rozdělení statorů:
|